Framsteg i köket

Jag har en hemlig förebild. Jag skäms nog lite för det, för jag pratar inte så högt om det. Jag tittar och lyssnar på henne så fort jag får chansen, och tycker i hemlighet att hon är riktigt bra. Hon heter Racheal Ray och brukar synas på TV3 kl 7:55 och 11:30 varje vardag. Ja ni hör, jag vet exakt vilken tid till och med. Hon lagar mat i TV i alla fall, och idag provade jag faktiskt för första gången en rätt hon lagade för någon vecka sen. Kyckling med smak av citron, vitlök, persilja, parmesan (hon har ost i allt). Doppade kycklingen i mjöl, ägg och ströbröd och stekte filén en snabbis i pannan och stoppade sen in den i ugnen. Tillbehör blev pasta med tomatsås. Riktigt gott blev det också. Inte världens sensasion kanske, men jag tycker om att hon inspirerar mig, faktiskt helt omedvetet från min sida ibland. Jag har slutat slänga i mig "tråkmat" som går på 5 minuter (okej, ibland gör jag väl det då) och inte smakar nånting. Min pojk har väl i för sig mycket med det att göra, han lagar ju jämt så god mat så jag har väl fått nån slags allergi mot smaklös mat. Jag har väl börjat lära mig lite trick för att få "snabbmaten" lite godare också, eller det är säkert grundläggande saker, men jag är ganska grön i köket. Mamma har lagat mat till mig hela livet och bara några månader efter att jag flyttat hemifrån träffade jag min kock. Mitt intresse för mat börjar i alla fall bli större, vilket är jättekul! Har alltid älskat att äta maten, men inte att laga den. Jag hoppas att det ökar ännu mer framöver. Det är en härlig känsla när man lyckats kombinera näring, utseende och smak... något jag kommer ta med mig om jag läser till kostrådgivare, mat ska inte BARA vara nyttig! Den ska vara rolig, snygg att titta på och framförallt GOD!

Nja, jag är ingen kock... men har faktiskt gjort sushin jag håller i.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback