KBT- föreläsning

Nyss hemkommen från förmiddagens föreläsning om KBT och stresshantering. Fick med mig en uppgift hem jag tänkte dela med mig av. KBT- terapi handlar mycket om att förändra tankar och beteenden. Nu ska jag försöka göra detta genom uppgiften. Det är ett så kallat PNT- schema (Protokoll för negavtiva tankar).

Först och främst väljer jag en situation där jag skulle vilja tänka och bete mig annorlunda. Jag vill till exempel förändra hur jag tänker när det gäller framtida arbete och min rädsla att inte få något. Tankarna uppstår i situationer där man kanske pratar arbete eller när det är dags att leta sommarjobb och så vidare. Min automatiska tanke i dessa situationer är att jag kanske inte kommer få något jobb, att ingen kommer vilja ha mig. Trovärdigheten i denna tanke skattar jag till 50% (alltså att jag till 50% tror att detta kommer hända). Denna tanke ger mig känslan rädsla och oro, känslan skattar jag till 75%. Jag är mer rädd för att det ska hända, än vad jag tror att det kommer hända. Detta resulterat i att mitt beteende blir lite nervöst i arbetsrelaterade situationer, till exempel vet jag inte hur jag skulle hantera en arbetsintervju. Och jag "ger upp" innan jag vet om jag ens fått ett jobb eller inte. "Jag behöver inte söka, för jag kommer ändå inte få det". Nu gäller det att hitta en alternativ tanke att byta ut den automatiska tanken emot. Jag vill istället tänka "jag kommer förmodligen att få ett jobb, och får jag inte det fortsätter jag leta eller plugga tills jag får göra det jag vill". Den alternativa känslan skulle då kunna bli glädje och förväntan istället. Det är ju faktiskt lite spännande att inte veta vad som väntar i framtiden, och det finns oändliga möjligheter för mig. Mitt alternativa beteende skulle då kunna bli att jag tar det lugnare, vågar söka de jobb jag verkligen vill ha och jag kommer säkert att också vara mer närvarande nu om jag slutar oroa mig för hur det ska bli sen.

Så kan det gå!! Bara genom att skriva det där känns det som att jag fick lite insikt. Nu vet jag vilken tanke jag ska välja nästa gång jag börjar fundera över framtida arbete och liknande. Vilket kommer att resultera i glädje och förväntan inför framtiden. Vilken supermetod! Detta är något jag skulle vilja läsa vidare inom, men utbildning i KBT är inte direkt gratis.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback