Mat är kärlek

Det syns inte ute och det känns inte i luften. Men jag känner det i min kropp. Våren är påväg! Det yr fortfarande snö i luften och några minusgrader är det nog. Men jag är så pigg! Jag har känt mig som en zombie halva vintern, har varit extremt mycket tröttare än vanligt. Har inte känt igen mig själv. Men nu börjar jag känna skillnad. Jag har varit vaken sen 6 imorse och både kropp och knopp hänger fortfarande med. Det spritter i mig, träningslusten är större än vanligt och det ska till och med bli roligt att sätta mig och läsa hälsopsykologi nu. Det senare beror väl i för sig på att det är ett väldigt roligt ämne. Min grupp skriver kost och matbeteende, så nu ska jag sätta mig och läsa igenom en modell/teori angående detta. Till exempel är uppväxten (exponering av viss mat, den sociala inlärningen om mat, vilka associationer man får), kognition (tankar kring mat) och oro kring vikten några faktorer som skapar en individs matbeteende. Det är väldigt intressant, då jag verkligen vill veta hur man skapar ett "normalt" beteende, hur man förändrar ett "onormalt" och vad som egentligen räknas som vad. Framförallt är det här viktigt för mig om jag nångång i framtiden skaffar barn. Jag vill verkligen ge dem bästa möjliga förutsättningar för att skaffa sig en bra och hälsosam relation till mat. Det kan nog vara farligt att hela tiden påpeka för sina barn att det är viktigt att äta nyttigt, och att viss mat är dålig. Mat ska inte vara förknippat med skuld eller något negativt. MAT ÄR KÄRLEK! Och det tänker jag påpeka varje dag. Så länge man gör hemlagad och varierad mat är det nog inte några problem att få i barnen det dem behöver. Sen är ju skolmaten en annan femma... men den har förhoppningsvis blivit bättre den dagen jag får barn.

Kom just att tänka på att mitt liv kommer kretsa kring kost ett bra tag framöver. I för sig gör det alltid det när älsklingen är hemma, min egen personliga mästerkock. Men jag skriver ju som sagt ett arbete om kost nu, och nästa kurs vi ska läsa heter Kost & fysisk aktivitet. Sen är det dags för slutspurten, nämligen B-uppsatsen, då jag också tänkte skriva om kost. Förmodligen ska jag efter det läsa till Kostrådgivare, så då blir det ännu mer! Det här kommer ju bli superskoj! Nedan en mumsig förrätt ´älsklingen gjorde efter en vända i skogen... och vin! Åh gud så gott med vin! I helgen ska jag ta mig några glas med mamma och pappa. Åh, nu längtar jag hem.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback