Tänkvärt

Jag gjorde en skrivövning igår som gick ut på att fylla i: Jag är inte ..... utan den plats där ..... uppstår. Till exempel Jag är inte lärare utan den plats där att vara lärare uppstår. Meningen är alltså att försöka avidentifiera sig med sina roller. Jag är inte mamma utan den plats där att vara mamma uppstår... osv.

Jag skrev: Jag är inte sjuk utan den plats där sjukdom uppstår. Och jag fick en riktig aha-upplevelse. Läste orden om och om igen och förstod att jag hade snubblat över nånting viktigt. Sjukdom kan uppstå i kroppen, sjukdom kan uppstå i sinnet. Sjukdom kan inte uppstå i själen, alltså är JAG inte sjuk. Min kropp kanske är sjuk (egentligen brukar jag använda ordet obalans, men det blir inte lika tydligt i det här syftet), mitt sinne kanske tror att jag är sjuk. Men min själ vet bättre, alltså vet jag bättre. Det blir ju så, efter att ha mått dåligt så länge, att man börjar identifiera sig med det tillståndet. Fast jag har sakta men säkert under lång tid bearbetat alla såna tankar, men igår satte jag nog huvudet på spiken. Tack för det! /Maria

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback