Rostade rotfrukter

Dagen fortsätter i njutningens tecken. Var på Guldkringlan där jag tog en kaffe och chokladboll och satt och småpratade med tjejerna i nån timme. Mysigt värre. Kom hem, satte på The Smiths, hällde upp ett glas vin (det är ju trots allt fredag), skalade rotfrukter och stoppade in i ugnen. Hittade en superbra sida, Mossagården där jag snodde det här receptet. Rostade rotfrukter är något av det godaste jag vet, och ännu godare skulle det va med tsatziki till... har ingen gurka, men yoghurt och vitlök kanske funkar? Försöker undvika att tänka på att jag kommer få borsta bort en meter snö från bilen imorgon bitti. Nej, nu är det fredag! Trevlig kväll.



Rostade rotfrukter

(4-6 port)


2 palsternackor
1 liten rotselleri
0,5 kålrot
3 morötter
1 stor gul lök
1 hel vitlök
3 msk olivolja
1,5 tsk havssalt
1,5 tsk dragon

Skala alla rotfrukterna och löken. Skär dem i grova bitar. Dela vitlöken och skala klyftorna. Lägg alla grönsakerna i en stor ugnssäker form eller långpanna. ringa över olivolja, strö över salt och dragon. Vänd grönsakerna i olja och kryddan. Rosta grönsakerna i mitten av ugnen i 200° i 30-45 minuter. Känn efter med sticka att grönsakerna är mjuka. Servera med rosmarins- eller vitlöks-crème fraiche. Kan serveras som ensamrätt eller till stekt eller grillat kött och fågel.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback