Moder Jord

Malin Berghagen utmanar till en miljövänlig månad på sin blogg. Och jag funderar lite på vad jag skulle kunna göra mer för att bli ännu mer eko. Nu bor jag ju hemma, och jag styr inte riktigt över hushållet. Men jag har en dröm i framtiden att flytta ut på landet och leva supereko som Ekonördarna på Lyckobacken. Odla egna grönsaker, bada i min egen sjö, cykla och gå överallt (eller åtminstone ha en miljöbil) osv. Jag skulle tvätta och städa eko, handla eko kläder, handla på loppisar och second hand.

Idag använder jag bara ekologisk hud- och hårvård, handlar så mycket ekologisk mat som möjligt (utbudet i Sverige är verkligen uselt), försöker tänka på att köpa eko när jag behöver något nytt. Jag har börjar kompostera också, kom på att vi har en kompost här hemma som vi inte använder. Vad mer? Hmm... snart är det dags att ge sig ut i skogen och plocka blåbär och lingon och frysa in i vinter. Jo, och så sopsorterar vi också, men det är inte riktigt jag som ansvarar för den biten, så jag ska inte ta åt mig äran där ;) Mamma är duktig på att ta med sig egna tygkassar till affären, och jag ska tänka ännu mer på att skippa plastpåsarna där det går. Vad skulle jag mer kunna göra? Tycker att det är superviktigt att alla tar ansvar så gott de kan för Moder Jord :) Tycker att det hänger ihop väldigt mycket med att ta hand om sig själv, eftersom vi alla hänger ihop. Eko är hälsa, hälsa är eko. /Maria



Kommentarer
Postat av: Anneli

WOW!! Du är ju superduktig!! Det som du möjligen skulle kunna göra i tillägg till allt du listade upp är att också "lära ut" det till andra!! Men vänta lite nu.... Det är ju det du gör via denna blogg!!! :D KRAM!!!!


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback