Andning

Jag har börjat med en del andningsövningar på sistone. Bara sen jag börjat yoga har jag märkt att min andning både blivit lugnare och djupare. Jag andas ordentligt med diafragman nu, och kan använda djupandningen till att lugna ner mig eller få mer energi. Här är lite information om varför andningen är så viktig, från kilman.nu:


När du föds andas du med hela kroppen, om allt fungerar som det är tänkt. När du åldras riskerar du att din andning tappar styrka och åker allt längre upp i kroppen. Detta kan ske på grund av att du äter fel, fått i dig saker som stör dina muskler eller organ, att du inte andas tillräckligt djupt, har dålig kroppshållning, stressar eller kanske inte ger dig den vila och träning du egentligen behöver. En optimal andning är naturlig, avslappnad och når djupt ner i bäckenbotten. Diafragman kan då massera dina inre organ, vilket hjälper din cirkulation, kommunikation och självläkning i din kropp. Andningen gör mycket, bland annat syresätter den ditt blod, reglerar ditt pH-värde och ventilerar ut saker som inte skall vara i din kropp. Den är med andra ord livsviktig.

Andningen reglerar sig själv helt naturligt och det finns mängder av andningsövningar som hjälper dig att få kontakt och förbättra din andning.

En övning som visat sig ge goda resultat är: 1 * 4 * 2

Andas in i proportion 1, håll andan i proportion 4 och andas ut i proportion 2. Återupprepa detta 10 gånger morgon och kväll. Om du till exempel andas in 4 sekunder, håller du andan 16 sekunder och andas sedan ut i 8 sekunder. På detta sätt syresätter du dig själv på ett effektivt sätt och kan vara mer fokuserad och koncentrerad på det du gör. Om du vill och det känns bra, kan du variera mellan att hålla för en av näsborrarna när du gör denna övning.

Kommentarer
Postat av: Anneli

Va' intressant!!

Jag är i alla fall duktig på att djupandas - så till den milda grad att jag ibland får kommentarer om det, speciellt från folk som nästan tycker att det är otäckt!!!:-O


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback