Emotional Freedom Techniques

Oj, det blev en lång dag. Gick upp redan halv 7, kunde inte alls sova imorse. Klockan 8 stod jag på yogamattan och fick äntligen sträcka lite på mig. Kl 10 var jag hos Annie för ännu en ljuvlig behandling. Kände mig alldeles fantastisk när jag kom dit, och ännu mer när jag gick därifrån. Om jag jämför mig själv första gången jag kom till henne, med hur jag är nu, så känner jag mig som en ny människa. Så mycket har hänt. Det är helt otroligt. Och hon var så väldigt stolt över mig idag. Och jag är stolt över mig själv. Mer än jag någonsin kan beskriva.

Idag jobbade vi i alla fall med en ny teknik, som jag aldrig hört talas om. Den kallas Emotional Freedom Techniques - EFT. Såhär beskrivs metoden på
www.eft.se:

"EFT, en metod som tar bort (neutraliserar) oönskade negativa känslor - som kan orsaka allt från....

Beroenden, fobier, stress, rädsla, ilska, sorg, ångest, depression, ätstörningar.
Följden av smärtsamma minnen/händelser/trauma; PTSD.
Dåligt självförtroende; prestationsångest, svårigheter att förverkliga mål.
Många psykosomatiska (känslomässigt orsakade) symtom t.ex. kronisk värk,
migrän/huvudvärk, spänningstillstånd till andningssvårigheter.

EFT-metoden är svår att beskriva på ett bra sätt, eftersom den så markant avviker från vad man är van vid. Den har sina rötter i traditionell kinesisk medicin kombinerat med västerländsk psykologi.

EFT skulle kunna kallas fokuserad akupunktur - fast utan nålar. Eller meridianbaserad samtalsterapi. Eller en kombination av akupressur och speciella affirmationer.

EFT-behandlingen inleds med korrigering för ev. "självsabotage" (att kroppen inte vill som man själv vill). Genom att sedan kombinera stimulering av vissa känsliga meridianpunkter (en del av vårt kommunikations/energisystem) med rätt valda ord (tankar) får man ett synnerligen riktat och effektivt behandlingsresultat!

Just denna kombination har visat sig vara effektiv på annars "olösliga" problemområden. Inte sällan ger EFT resultat som är mycket imponerande och jag ser metoden som "den saknade pusselbiten" - ett viktigt tillskott inom framtidens medicin!"


Tydligen såg Annie effekten som den här metoden hade på mig med en gång. Och jag kände det. Hon sa att hon kunde se energierna som strömmade till mig. Hon har haft svårt att se min aura tidigare, men nu var den väldigt stor och ljus! Ja, flum eller inte, för mig är det på riktigt. För jag känner det.

 

Jag brukar skriva långa mail till Annie, hon får ibland vara min papperskorg där jag dumpar mina problem. Och hon är imponerad av hur jag skriver. Hon frågade mig idag om jag hade tänkt på att göra någonting av mitt skrivande. Och det har jag ju. Jag har alltid velat bli journalist eller författare. Men sen släppte jag nog de drömmarna, för jag ville arbeta med händerna tänkte jag. Men det är ju en anledning till att jag skriver här på bloggen, jag älskar att skriva. Att skriva är kreativitet för mig. Jag är inte konstnärlig eller musikalisk, men skriva, det tycker jag nog att jag kan. När jag skriver är jag i ett flöde. Och drömmen att skriva en bok finns alltid med mig. Kanske kan jag göra verklighet av skrivdrömmarna en vacker dag. Bara tanken sätter ju saker och ting i rörelse. Kanske såddes ett frö hos mig idag. Jag ska absolut fundera vidare...

 

Nu ska jag pusta ut lite, spenderade eftermiddagen i ett litet, kvavt rum på arbetsförmedlingen. Behöver landa lite nu. Kärlek till er alla! /Maria


Kommentarer
Postat av: Vera

Åh, vad spännande och härligt det låter.


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback