Du väljer

Imorse låg jag och vilade mig lite i sängen efter frukost. Jag kände att somna om var ingen idé, men däremot att försöka släppa tankarna och bara lyssna på vad som kom. Det fungerade förvånsvärt bra! När bruset och det tvångsmässiga tänkandet försvann blev allt så klart. Plötsligt dök orden "Du väljer" upp i mitt huvud. "Du väljer din känsla. Du väljer att bli ledsen. Du väljer att bli glad. Du väljer att bli arg." Ett leende spred sig på mina läppar. För det är ju precis så det är, och precis det jag kämpat med. Att välja glädje. Även i situationer där jag tycker att någon gör eller har fel, eller när någon tycker att jag gör eller har fel, så är det ändå jag som väljer hur jag ska känna inför det. Ingen annan väljer. "Du gör mig så arg" är inte sant. "Jag väljer att bli arg på dig" är mer sant. När jag är ledsen väljer jag att vara ledsen, även om det just i stunden känns som att jag inte har något val. Självklart är det okej att vara arg, ledsen eller vad som helst, det är ju också en del av livet. Men att jag har ett val, det ger mig ett lugn och en tillit som aldrig förr. Tack! /Maria

Kommentarer
Postat av: Anneli

"Att välja glädje" är en fantastisk bok/DVD med Kay Pollak! Rekommenderas varmt!!


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback