Har du tränat lymfan på sistone?

Jag dyker djupare och djupare ner i det stora och motsägelsefulla ämnet som kallas "hälsa". Jag börjar få lite koll på hur lymfsystemet fungerar, något som jag förr inte visste att man behöver "träna". Jo, det är faktiskt så. Lymfsystemet är väldigt viktigt, eftersom dess viktigaste uppgifter är att bekämpa infektioner, avlägsna gamla, skadade eller främmande celler, till exempel gamla röda blodkroppar eller tumörceller, transportera lymfan från vävnadsvätskan till blodet, transportera fett från tunntarmen till blodet i form av små fettdroppar, som sedan sugs upp av lymfkärlen. Väldigt viktigt för att vi ska behålla vår hälsa alltså. Läs mer om hur det fungerar här.

Lymfan rensar alltså kroppen från gifter, men vi behöver röra på oss för att systemet ska funka. Och det är inte all träning som sätter fart på lymfan. Det allra bästa man kan göra är att:

1. Göra andningsövningar. Till exempel den jag skrev om här nedanför.

2. Hoppa på en trampolin. Att använda oss av tyngdlagen sätter fart på lymfan.

3. Simma.

4. Dansa.

5. Stretcha.

Kolla in det här klippet om ni vill ha en närmare förklaring.

/Maria

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback